Blog

We welcome proposals for blog texts related to the topic of Christianity. The texts should be 600–800 words (in English or Swedish) or 400–600 (in Finnish). Other languages are welcome too and the length may vary from these given instructions. Proposals should ideally be accompanied by horizontal photo(s) (size: 600×400). We also welcome proposals for podcasts and vlog entries. All proposals should be send to cscc[a]utu.fi.

  • Heinolan ortodoksinen Juliana-yhteisö ja platoninen kauneus

    Teksti ja kuva: Henna Paasonen Olen uskontotieteilijä ja asun Heinolassa ortodoksisessa Juliana-yhteisössä. Olen itse ortodoksisen kirkon jäsen. Yhteisön miljöö ja sen asukkaat ovat olleet ratkaisevassa asemassa viihtymisessäni yhteisössä. Yhteisö ja samalla tontilla sijaitseva Heinolan ortodoksinen kirkko tuottavat minulle esteettistä mielihyvää. Olen pohtinut tätä tutkimalla nimenomaan Platonin kauneuskäsitystä. YHTEISÖN SUUNNITTELUSTA JA SYNTYVAIHEISTA Lahden ortodoksinen seurakunta oli […]

    Read more
  • Luterilaisuus ja pohjoismainen hyvinvointimalli

    Teksti: Linda Toivonen, opiskelija ”Globaali kristinusko” -kurssilta. Kurssista voit lukea lisää täältä. Pohjoismaat ovat olleet kaikkien elämänlaatua ja yleistä onnellisuutta ja hyvinvointia mittaavien listojen kärjessä useiden vuosikymmenten ajan. Esimerkiksi YK:n Inhimillisen kehityksen indeksin listassa (UNDP 2021) ja Onnellisuusraportissa (WHR 2022) Pohjoismaat sijoittuvat kolmen parhaan joukkoon. Korkean sijoituksen sanotaan johtuvan niiden sosiaalidemokraattisesta hyvinvointivaltiomallista, joka tunnetaan myös pohjoismaisena […]

    Read more
  • Alkukristillisyyden erontekojen vaikutus yleiseen moraaliin

    Teksti: Petri Jokela, opiskelija ”Globaali kristinusko” -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Uskonnot eivät synny ajattomassa avaruudessa, vaan niiden juuret ovat ihmisten vuorovaikutuksessa ja kielessä. Kristinusko tuli ymmärretyksi ja välitetyksi muille, koska se perustui vanhemmalle traditiolle, jolle uudet ajatusrakenteet voitiin sitoa. Juutalaisuuskaan ei ollut syntynyt tyhjiöön itsestään, vaan se kehkeytyi silloisesta muinaisisraelilaisesta uskonnosta, joka eli […]

    Read more
  • Yhdysvaltojen mormonit TikTokissa

    Teksti: Mirjami Oittila ja Riina Varnio, opiskelijat Globaali kristinusko -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Mormonismi on 1800-luvulla syntynyt yhdysvaltalainen kristillisperäinen liike ja kannattajia on arviolta noin 14 miljoonaa. Usko näkyy voimakkaasti mormonien elämässä, erityisesti lähetystyön merkeissä. Katukuvassa mormonit usein tunnistaa valkoisesta kauluspaidasta, nimikyltistä sekä kourassa olevasta Mormonin kirjasta. Vaikka toiminta on maailmanlaajuista, mormonien suurin […]

    Read more
  • Karismaattisuus megatrendinä

    Teksti: Pauliina Niskakoski ja Salli Happo, opiskelijat Globaali kristinusko -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Maailma on muuttunut ja muuttuu jatkuvasti, mikä tarkoittaa, että kullakin ilmiöllä on muutosta ohjaava suunta. Globaalissa mittakaavassa megatrendi on suunta, johon muutos on vahvasti nojautunut. Kirkkohistoriaa ja kirkkoa tänä päivänä tarkasteltaessa voidaan havaita alkuseurakunnan ja kristinuskon olleen jatkuvassa muutoksessa kirkkojen […]

    Read more
  • Oviaukko, josta mahtuu koko maailma

    Teksti: Vilma Pitkänen ja Silja Ruippo, opiskelijat ”Globaali kristinusko” -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Globalisaatio ei ole modernin yhteiskunnan tuotos vaan ollut läsnä keskuudessamme 1500-luvulta lähtien ja tänään se koskettaa meistä jokaista ympäri maailman. Maailmanlaajuiset yhteiskunnalliset ilmiöt ja globaalit kehitystrendit asettavat myös kirkot uusien haasteiden eteen. Mikä on kristillinen sanoma nykyhetken globaalissa kulttuurissa? Yhteyksien […]

    Read more
  • Santa Muerte, pyhä kuolema

    Teksti: Jaakko Toivonen ja Wilma Veijonen, opiskelijat Globaali kristinusko -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Santa Muerte on meksikolainen kansanpyhimys, joka useimmiten kuvataan naispuolisena viikatemiehenä. Santa Muerte tarkoittaa kirjaimellisesti pyhää kuolemaa, ja luurankopyhimys onkin nimensä mukaisesti kuoleman henkilöitymä. Santa Muertea ei tule kuitenkaan sekoittaa La Catrinaan, joka on myös meksikolainen kuoleman symboli. Kansanpyhimyksellä tarkoitetaan vainajaa, […]

    Read more
  • Monipuolinen kristillisyys Afrikassa

    Kuvateksti: Ghanalainen pakettiauto. Ghanassa kristillisyys näkyy katukuvassa eri tavalla, kuin mihin me olemme Euroopassa tottuneet. Esimerkiksi kristinuskoon liittyvä katutaide on yleistä. Teksti: Taika Bergman ja Viivi Kaijala, opiskelijat Globaali kristinusko -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Tiesitkö, että Afrikassa asuu lähes puolitoista miljardia ihmistä ja se on maailman toiseksi suurin maanosa? Afrikan väestöstä yli puolet […]

    Read more
  • Saamelaisuus Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa

    Kuvateksti: Inarin saamelaiskirkon alttaritaulu. Teksti: Heidi Kyrö, opiskelija ”Globaali kristinusko” -kurssilta 2023. Kurssista voit lukea lisää täältä. Saamelaiset ovat Euroopan unionin ainoa alkuperäiskansa ja yksi Suomen kansallisista vähemmistöistä. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhde saamelaisiin ja saamelaisuuteen ei ole historiallisessa tarkastelussa ollut ongelmaton. Viimeisten vuosikymmenten aikana kirkon saamelaistyö on kuitenkin kokonaisuudessaan kehittynyt kulttuurisensitiivisempään, saamelaiset kuulevaan ja näkevään […]

    Read more
  • Kirkoista ratkaisu konfliktiin Israelissa?

    Kuvateksti: Kuva kuuden kirkkokunnan jakamasta Pyhän haudan kirkosta. Samat tikkaat ovat olleet kirkon ikkunan edustalla kolmesataa vuotta. Teksti: Jere Tuononen, opiskelija Globaali kristinusko -kurssilta. Kurssista voi lukea lisää täältä. Pyhän haudan kirkko Jerusalemin kristittyjen korttelissa on osoitus kirkkojen ekumeenisesta yhteistyöstä. Kuuden kristillisen kirkkokunnan jakaman rakennuksen ikkunassa ovat olleet samat tikkaat jo kolmen vuosisadan ajan. Kirkkokunnat […]

    Read more