CSCC järjestää marraskuun lopulla konferenssin kristinuskon ja politiikan suhteesta

Marraskuussa 22.–23. päivä Turussa järjestettävä konferenssi Christianity and Politics tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen uskonnon ja politiikan suhteesta erityisesti kristinuskon näkökulmasta. Tämä kaksipäiväinen konferenssi tuo Turkuun useita kansainvälisiä tutkijoita ympäri maailmaa. Konferenssin pääpuhujina ovat Timothy Fitzgerald, Sylvain Piron, Saara Särmäja Daniel Bornstein. Konferenssin työpajat ovat vain osallistujille, mutta kaikki Keynote-luennot ovat avoimia yleisölle. Keynote-luennot pidetään Sirkkalan kampuksella Janus-salissa.

Uskonnon ja politiikan suhde on monimutkainen ja monin tavoin herkkä. Aikojen saatossa rajoja näiden kahden välille on vedetty vaihtelevin tavoin. Usein sanotaan, että keskiajalla uskonto ja politiikka olivat vahvasti kietoutuneet toisiinsa, kun taas tämän päivän länsimaisissa yhteiskunnissa ne pyritään erottamaan toisistaan voimakkaasti. Edelliset väittämät ovat kuitenkin yleistyksiä, jotka yksinkertaistavat uskonnon ja politiikan kompleksista suhdetta. Joskus yksinkertaistukset toimivat ja niille on paikkansa, mutta toisinaan on parempi tarkentaa kuvaa ja tarkastella näiden risteävien alueiden välistä suhdetta kriittisesti.

Christianity and Politics -konferenssi tavoitteena on luoda kriittinen katse uskonnon ja politiikan väliseen suhteeseen. Kysymykset siitä, miten uskonnollinen ja poliittinen toiminta rakentuvat ja ovat olemassa suhteessa toisiinsa on äärimmäisen tärkeää myös nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä. Tutkimusta ja tutkimuksen tekoa ei myöskään voi jättää näiden kysymyksenasettelujen ulkopuolelle ja juuri siksi konferenssissa pureudutaan myös tutkimuksenteon ja politiikan suhteeseen. Onko tutkimus poliittista, saako se olla sitä vai pitääkö sen olla sitä?

Konferenssin osallistujakunta on kansainvälistä ja konferenssiin on rekisteröitynyt miltei 80 osallistujaa. Konferenssin aikana järjestetään 12 eri paneelia, joiden aiheet vaihtelevat historiallisista aina nykyhetkeen pureutuviin ja Pohjoismaista aina Latinalaiseen Amerikkaan ja Afrikkaan asti. Konferenssin paneeleissa kristinuskon ja politiikan viimeaikaisin tutkimus tulee kattavasti esiteltyä.

Konferenssin jälkeen, keväällä 2019, tullaan järjestämään keskustelutilaisuus laajemmalle yleisölle ja siten konferenssilla on varmasti annettavaa myös lähestyvänä vaalikautena. Konferenssin aikana valikoiduista papereista julkaistaan Approaching Religion-lehdessä oma teemanumeronsa. Täten konferenssin anti hyödyttää laajempaa yleisöä ja akateemista yhteisöä.

Christianity and Politics -konferenssin järjestää Centre for the Study of Christian Cultures-tutkimuskeskus (CSCC). Konferenssi on saanut rahoituksensa Jenny ja Antti Wihurin rahastolta  ja Tieteellisten Seurain Valtuuskunnalta. Konferenssin järjestämisen ovat mahdollistaneet Suomen Uskontotieteellinen Seuraja Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos.

Kutsumme kaikki kiinnostuneet kuuntelemaan konferenssin Keynote-luentoja!

Christianity and Politics -konferenssin järjestelytoimikunta ja Centre for the Study of Christian Cultures -tutkimiskeskuksen johtokunta

Konferenssin ohjelma

Paneelit ja abstraktit