Monthly talk – October

CSCC:n kuukausiesitelmä 10.10. klo 14-16 (Sirkkala, Historicum, Aikala-Sali, Kaivokatu 12, Turku).

FT Outi Pohjanheimo (Helsingin yliopisto) esitelmöi otsikolla Intuitiivinen ajattelu ja maagisen ajattelun rikastuminen

Mitä on intuitiivinen ajattelu, ja miten tieteellinen intuitiivinen -käsite eroaa arkipuheen ”intuitiivisesta”? Miten intuitiivista ajattelua voidaan tutkia ihmistieteissä kvalitatiivisesta aineistosta? Väitöstutkimuksessani vertasin kahdelta erilaiselta kentältä keräämääni aineistoa. Aineistona käytin karismaattiskristilliseltä kentältä (Nokia Missio) ja reikikursseilta keräämääni aineistoa. Aineiston keruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin menetelmin, mutta intuitiivista ajattelua käsittelevän tutkimustiedon ohjaamana. Tutkimuksessa keskityin parantamiseen liittyvään ilmaisuun. Teoreettisen tutkimustiedon ja etnografisella kentällä tehtyjen havaintojen vuorovaikutuksessa kehitin intuitiiviseen ajatteluun perustuvan maagisen ajattelun tutkimiseksi metodisen ja teoreettisen mallin. Nimesin teoreettisen mallin Maagisen ajattelun rikastumisen malliksi (MAR), joka havainnollistaa sitä implisiittistä ja eksplisiittistä oppimisprosessia, jonka aikana intuitiivinen ajattelu vahvistuu, lisääntyy ja eksplikoituu puheessa ja käyttäytymisessä maagisena ajatteluna. Tässä prosessissa informanttien aikaisemmin yliluonnollisena pitämä koetaan luonnollisena. Poikkitieteelliseen tutkimukseeni konstruoimassani teoriassa tutkimustieto intuitiivisesta, tiedostamattomasta ajattelusta ulottuu syvyyssuunnassa myös ihmiselle ja eläimille (ainakin nisäkkäät, jyrsijät, linnut) yhteisiin emootioihin ja neurobiologisiin systeemeihin. Siten tutkimus asettuu vertikaalin integraation kehykseen.