FT Tuomas Äystö: Miksi suomalaiset eroavat luterilaisesta kirkosta?

CSCC:n syyskuun kuukausiesitelmä pidetään torstaina 16.9.2021 klo 14-16 hybridimuodossa eli Zoomissa sekä Turun yliopistolla Arcanum-rakennuksen salissa A259 (Arcanuminkuja 1, Turku). Esitelmän pitää FT Tuomas Äystö aiheesta

Miksi suomalaiset eroavat luterilaisesta kirkosta?

Koska henkilömäärä Arcanumin tilaisuuteen on rajattu, pyydämme sinne tulevia ilmoittautumaan etukäteen viimeistään keskiviikkona 15.9. osoitteeseen cscc@utu.fi. Zoom-linkin saa pyytämällä samasta osoitteesta.

Esitelmän abstrakti:
Luterilaisen kirkon yhteiskunnallinen asema oli vakaa vielä muutama vuosikymmen sitten, joten mikä selittää nyt kiihtyneen eroamistahdin? Tarkastelemme Eroa kirkosta -nettipalvelun tilastoja vuosilta 2011-2020. Aiemmassa tutkimuksessa on korostettu maallistumisen ja kirkosta eroamisen yhteyttä nuorempiin ikäluokkiin, sekä uskonnollisten uskomusten vähäisyyden tai puutteen ensisijaisuutta eroamismotivaationa. Toisaalta verotus on tunnistettu nousevaksi syyksi kirkosta eroamiselle. Julkisessa keskustelussa on keskitytty voimakkaasti erityisiin kohuihin liittyviin eropiikkeihin. Analysoimme eroamisen taustamuuttujina ajankohtaa, ikää ja sukupuolta, sekä selvitämme erilaisten ilmoitettujen sanallisten erosyiden suhteellista merkitystä. Tutkimuksen tekijät ovat (aakkosjärjestyksessä): Titus Hjelm, Aki Koivula, Jere Kyyrö, Anna Wessman ja Tuomas Äystö. Alustaja Tuomas Äystö on uskontotieteen tutkijatohtori Helsingin yliopiston LegitRel-akatemiahankkeessa, jota johtaa Titus Hjelm.