Kristillisyys rantautuu K-poppiin

Teksti: Aada Tuunanen ja Sara Heljanko, opiskelijat Globaali kristinusko -kurssilta 2024. Kurssista voit lukea lisää täältä.

Maailmanlaajuisesti katsottuna Etelä-Korea on Yhdysvaltojen tapaan erittäin tärkeää protestanttisen kristinuskon alue. Tämän voi huomata maan sisällä olevista monista eri kristillisistä suuntauksista, jotka ovat usein aika pieniä sekä tunnettuja ulkomaille suuntautuneesta lähetystyöstään. Kristinuskon vaikutuksen lisäksi myös korealainen populaarikulttuuri vaikuttaa yhteiskunnan tasolla laaja-alaisesti. Sitä ammentavat niin kristityt kirkot kuin ei-kristityt. Tämä näkyy erityisesti korealaisessa pop musiikissa, jonka suosio on maailmanlaajuisesti kasvanut viime vuosina osana Hallyua (할류) eli korealaista aaltoa.

Korealainen pop-musiikki eli k-pop saa vaikutteita länsimaisesta, erityisesti amerikkalaisesta, kulttuurista sekä pop-musiikista yhdistäen erilaisia genrejä itseensä. Musiikkityyli ammentaa useammasta eri lähteestä luoden viittauksia yleisesti tärkeisiin ja tunnettuihin teoksiin. Tämä näkyy erilaisten intertekstuaalisten viittausten lisäksi myös omina kertomuksina, ryhmätansseina, kehollisina esiintymisinä, muotina sekä erilaisten kielellisten elementtien kuten englannin ja korean yhdistämisellä. Kyseiset elementit ovat myös läsnä ryhmien tuottamissa musiikkivideoissa muodostaen laajoja konsepteja tietyn teeman ympärille. Näitä puolestaan fanit yrittävät yhdessä ratkaista lisäten yhteisöllisyyttä sekä vahvistaen erityistä suhdetta idoliryhmien kanssa.

K-pop käyttää siis omassa tuotannossaan laajalti tunnettuja konsepteja uudessa valossa. Tämä pätee myös uskonnon suhteen, mikä näkyy erityisesti kristillisessä kuvastossa, joka on lännen tavoin alkanut näkyä yhä laajemmin eri yhtyeiden musiikkivideokuvastossa. Silti niiden käyttäminen ei lisää uskonnon palvontaa tai tue tiettyä uskontokuntaa, vaan kyseessä on pikemminkin yleisesti tunnetut länsimaiset konseptit, jotka lisäävät tuotannon esteettisyyttä ja miellyttävyyttä. Samoin ne palvelevat myös k-popin globaalia valloitusta, kun yhä useampi voi huomata ja tunnistaa käytettyjä symboleita sekä niiden taustoja.

BTS eli Bangtan Sonyeondan (방탄소년단) on ehkä tunnetuin eteläkorealainen poikayhtye, joka teki debyyttinsä eli ensimmäisen julkaisunsa kesäkuussa 2013. Yhtyeeseen kuuluvat jäsenet RM (Kim Namjoon), Jin (Kim Seokjin), Suga (Min Yoongi), j-hope (Jung Hoseok), Jimin (Park Jimin), V (Kim Taehyung) ja Jung Kook (Jeon Jung-kook). Yhtye on ollut aktiivinen vuosien aikana, ja heillä on tällä hetkellä 16 albumia, joista osa on minialbumeita. Tuotantoa on siis laajasti, mutta tässä tekstissä käsittelemme vain kappaleen ‘ON’ musiikkivideota, koska koko tuotannon analyysi olisi vaikea tiivistää näin lyhyeen mittaan.

BTS:n ‘ON’ musiikkivideossa kuvataan uskonnollisista ja etenkin raamatullisista aiheista erityisesti Nooan arkkia. Musiikkivideon alussa on kohtaus, jossa yhtyeen johtaja RM seisoo laivan hylyn vieressä. Taustalla näkyvät vuoret. Mooseksen ensimmäisessä kirjassa luvussa kahdeksan sanotaan, että vuorten huippujen tulevan esiin tulvan alta. Nooan arkin tavoin RM:n ja hylyn ympärillä on eläimiä 1-2 kappaletta.  ‘ON’ -musiikkivideo kokonaisuudessaan voidaan nähdä jonkinlaisen uuden alun, uuden maan löytämisenä.

Seuraava viittaus Nooan arkkiin nähdään, kun Jin vapauttaa kyyhkysen häkistä. Myös Nooa vapauttaa tarinassaan kyyhkysen tunnustelemaan, joka on kuivaa maata. Toki kyyhkynen voidaan ajatella myös toivon symbolina.

Musiikkivideossa oleva tanssikohtaus “dance break” kuvaa ensimmäisen Mooseksen kirjan lukua kahdeksan. Tanssikohtauksessa on väkijoukko, alttari ja tulta. Kyseisessä Mooseksen kirjan luvussa kirjoitetaan Nooan uhraavan polttouhreja alttarilla, jotta Jumala lupaa olla enää kiroamatta maata ihmisten tähden. Tanssikohtauksen tuliräjähdyksen myötä maa alkaa taas kukoistaa, puihin kasvaa lehtiä ja maa vihertää. Aiemmin videossa nähtävän kallionkielekkeen ympärystä on ollut kuivaa ja kuollutta. BTS ja etenkin johtaja RM johdattavat ihmiset uuteen, kukoistavaan maahan.

‘ON’issa viitataan lyhyesti myös sokeuden parantamiseen, sillä V matkustaa oletettavasti sokean lapsen kanssa. Lapsella on silmäside, ja V johdattaa häntä eteenpäin. Videon loppupuolella V kuitenkin ottaa lapsen silmäsiteen pois, ja lapsi pystyy näkemään. He jatkavat matkaa yhdessä.

Vaikka suurin osa BTS:n tuotannosta ei käsittele uskonnollisia aiheita, on monia kristinuskon elementtejä huomattavissa heidän sanoituksissaan ja musiikkivideoissaan. Toisaalta kristinuskonnollisen materiaalin käyttämisestä voidaan miettiä, onko kyseessä vain länsimaalaisen kuvaston hyödyntämistä yleisön tavoittelemiseksi. Oli miten oli, intertekstuaalisuus on silti läsnä, ja se on sovitettu hienosti ‘ON’ -musiikkivideoon.

Lähteet:

BTS, Hybe Labels. https://ibighit.com/bts/kor/profile/. Viitattu 06.05.2024

Lee, Min Hyoung 2018. Parody and Pastiche in Use of Popular Culture in Evangelistic Practices of Korean Churches. Boston University ProQuest Dissertations Publishing. Saatavilla: https://www.proquest.com/docview/2068013796?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true&sourcetype=Dissertations%20&%20Theses  Viitattu 16.4.2024.

Munukka, Jouni & Kempas, Karla 2023. Jumalan sanan koreat kääreet. Nuoret. Yle. Saatavilla:https://yle.fi/a/74-20050723. Viitattu 17.4.2023.

Saeji, CedarBough T. 2020. Thinking Through Intertextuality in Korean Pop Videos. Translation Review 108(1). 48-63. Saatavilla: https://doi.org/10.1080/07374836.2020.1840158. Viitattu 16.4.2024.

HYBE LABELS. 28.02.2020. “BTS ‘ON’ Official MV”. https://www.youtube.com/watch?v=mPVDGOVjRQ0. Viitattu 06.05.2024.

Kuva: Musiikkivideosta otettu kuvakaappaus. Sara Heljanko.